elektroinstalace_uni

Univerzální elektroinstalace (bez řídící jednotky)

Tento typ elektroinstalace lze použít pro všechny typy automobilů, které nemají hlídání osvětlení vozu (tzv. CHECK-CONTROL) nebo datovou sběrnici (CAN-BUS), což jsou dnes vozy s datem výroby před rokem 2000, ale u jednotlivých výrobců se to liší. Elektro-sady neobsahují žádnou řídící jednotky, pouze zásuvku (7 nebo 13PIN) a kabely pro napojení na svazek u zadních světel vozu pomocí tzv. rychlospojek. Tím, že nejsou tyto sady zapojovány do řídící jednotky vozu nijak se systémy vozů nekomunikují - neumí tedy např. odpojit zadní parkovací senzory nebo zadní mlhové světlo. Nabízí se jak ve variantě se 7-mi nebo 13-ti pólovou zásuvkou. V naší nabídce jsou především od firmy ERICH JAEGER, které májí dostatečně dlouhou kabeláž pro připojení např. u užitkových vozů a kvalitní rychlospojky, které nezpůsobí přerušení kabeláže vozu při napojení. 

 

elektroinstalace_uni_canbus

Univerzální elektroinstalace s řídící jednotkou

Tyto typy elektro-sad jsou používány pro vozy, které jsou již vybaveny hlídáním osvětlením vozů (tzv. CHECK-CONTROL) nebo datovou sběrnicí (tzv. CAN-BUS), což jsou dnes vozy s datem výroby pro roce 2000, ale u jednotlivých výrobců se to liší. Jelikož zákazník často neví zda je jeho vůz tímto systémem vybaven je vhodné se řídit naším doporučení vhodných elektroinstalací v souvisejícím zboží. Tento typ svazků se podobně jako sady bez řídících jednotek zapojuje na svazek zadních světel vozů pomocí rychlospojek a navíc je nutné připojit datou řídící jednotku na tzv. stálý proud, který pak jednotka využívá pro rozsvícení jednotlivých světel na vozíku/nosiči kol. Nezatěžuje tak elektrický obvod vozu, ale zároveň nekomunikuje se systémy vozů jako je odpojení zadních parkovacích čidel při couvání s vozíkem/nosičem kol či stabilizaci přívěsu. Nabízí se jak ve variantě se 7-mi a 13-ti pólovou zásuvkou.

 

elektroinstalace_canbus

Typové/speciální elektroinstalace

Dle názvu se jedná o sady elektroinstalací, které jsou vyrobeny speciálně pro daný typ vozu a tudíž jsou napojovány buď do originálních konektorů u zadních světel nebo přímo do řídící jednotky vozu. Díky tomu umí např. odpojovat zadních parkovací senzory při couvání s vozíkem/nosičem kol nebo upravit jízdní systémy vozu (stabilizace přívěsu, aktivní tempomat, atd). Elektro-sady jsou ve variantě jak se 7-mi tak i 13-ti pólovou zásuvkou. Většina těchto elektroinstalací nicméně vyžaduje dodatečné kódování řídící jednotky vozu pro tažné zařízení, což znamená nutnost vlastnit diagnostiku pro kódování vozu. U koncernových vozů (ŠKODA, SEAT či VW) je možné většiny vozů kódovat tvz. offline pomocí SW programů (např. VAG-COM Profi, který naše firma vlastní a je zdarma v ceně montáže). U nových typů vozů (např. ŠKODA Octavia IV, AUDI A6, MERCEDES-BENZ Třídy S, atd) je nutné provádět kódování tzv. online což znamená buď přímo u dealera daného typu vozu nebo přes zprostředkovatele. I v tomto případě umíme online kódování přes našeho partnera zajistit, ale již není v ceně vozu a cena tohoto úkonu činí 1.950,- Kč s DPH.

 



Elektroinstalace pro tažné zařízení se dále dělí podle zásuvky, kterou lze u elektroinstalace použít:


zasuvka_7PIN

7-mi pólová zásuvka

Původní provedení zásuvky, která obsahuje základní kontakty nutné pro osvětlení přívěsného vozíku - tedy koncová světla, brzdová světla, blinkry a zadní mlhové světlo. Tento typ zásuvky se používá pro přepravní nebrzděné vozíky (do 750 kg) či starší provedení nosičů kol.

 

zasuvka_13PIN

13-ti pólová zásuvka

Novější provedení zásuvky, které oproti původní 7-mi původnímu provedení navíc obsahuje kontakty pro zadní zpátečkové světlo (vyskytujících se u většinu novějších nosičů kol na TZ) a pak tzv. stáleho a spínaného proudu, který se používá hlavně u karavanů. Stálý proud je nutný pro napájení méně elektricky náročných spotřebičů v karavanu jako je např. osvětlení. Je většinou přiveden přímo od baterky vozu nebo pojistkové skříně a tedy stále v zásuvce elektroinstalace dostupný. Oproti tomu tzv. spínaný proud je do kontaktu v zásuvce aktivní pouze v případě, že je zapnut klíček ve spínací skříňce vozu nebo je vůz nastartován. Lze jej tedy použít pro elektricky náročnější spotřebiče karavanu jako jsou například lednice či topení. Zabrání se tak vybití akumulátoru vozu.